onna Corbani

Curriculum vitae

Dollart Collection

Airmiles Catalogus 1999 en 2002

news

oil paintings

sculptures

zeefdrukken

opdrachten

verhuur

curriculum vitae

exposities

publications

atelier - contact

shop

index

 

 

click for English text

"Mijn voorkeur ligt bij vrolijke kunst. Ik schilder op
minimalistische wijze mooie momenten. Ik portretteer de essentie van
een seconde in tijd, een sensatie of sterke emotie. Sommige ervaringen
zijn dierbaar en bijzonder. In het moment zelf ben ik vaak alleen
bewust van het hier en nu. Dat zijn de momenten die ik probeer vast te
leggen, strak en uiterst precies in olieverf."

Donna Corbani is geboren in Santa Barbara, Californië, volgde haar kunstopleiding in
New York en werkt inmiddels al meer dan 20 jaar in haar atelier in
Zandvoort. Schilderijen en sculpturen reizen over de hele wereld. In
Nederland heeft zij een vaste plek in o.a. het Gemeentemuseum Den Haag.

exposities

Het eerste werkje wat ik verkocht was een kleurrijke tekening van tulpen. De buurman kocht het voor vijftig Dollarcent. Ik was helemaal blij dat iemand mijn tekening zo waardeerde. Ondertussen is er veel verandert sinds ik 5 was. De roze speelgoed kinderwagen waar ik deur aan deur tekeningen mee verkocht is nu een luxe zilverkleurige wagen waarmee olieverfschilderijen en bronzen sculpturen door heel Europa heen word gereden.
En het lot bepaalde dat mijn eerste tekening tulpen waren. Want mijn hart bracht mij in 1992 naar Holland en woon daar nog steeds met veel plezier. Ik ben geboren en getogen aan de kust van zonnig Santa Barbara, Californie. Mijn ouderlijke huis staat op een klip met uitzicht op de oceaan, en de meest spectaculaire zonsondergangen. Nu duizenden kilometers verderop in Zandvoort heb ik de wetenschap dat ik in enkele minuten mijn voeten in het zand kan zetten en van de zee kan genieten die zowel kalm als overweldigend kan zijn.
Moeder natuur is de beste artiest. Ik ben geen realistische schilder maar stop wel vaak natuurlijke elementen en realistische lichteffecten in mijn werk, iets wat niet gebruikelijk is in de Pop Art scène. Mijn figuren zijn bijna altijd in een buiten omgeving, omringd door warmte, rust en ruimte voor vrije expressie. In veel schilderijen, zoals "Aura" en "Hold Me Tight" zijn de figuren gepositioneerd op een klip, refererend aan mijn geboorteplaats en de mooie tijden die ik meemaakte aan de rand van de Pacifische Oceaan.
Mijn voorkeur ligt bij vrolijke kunst. Ik schilder op minimalistische wijze mooie momenten. Ik portretteer de essentie van een seconde in tijd, een sensatie of sterke emotie. Sommige ervaringen zijn dierbaar en bijzonder. In het moment zelf ben ik vaak alleen bewust van het hier en nu. Dat zijn de momenten die ik probeer vast te leggen, strak en uiterst precies in olieverf. Inspiratie haal ik uit vriendschap, dromen, reizen,en plotselinge inzichten waar ik eerst een tekening van maak, vaak op een kladpapiertje. Mijn schetsboek is volgeplakt met trein en vliegtuigtickets, bonnetjes en visitekaartjes voorzien van nieuwe ideeën voor schilderijen.

Waar Minimalisme romantiek ontmoet en Pop Art sensueel wordt begint mijn kunst. Het gracieuze ronde lijnenspel van de vrouwelijke vorm laat mij toe om mijn innerlijke gevoelens te tonen. De open, expressieve bewegingen tonen plezier van buitenaf, terwijl de spiraal gezichten symboliseren hoe alles van buiten naar binnen wordt genomen.. Het idee om een spiraal te gebruiken als expressie en kijkrichting is begonnen tijdens mijn studie aan het Sarah Lawrence College in New York. Als fan van Keith Haring, Franse Expressionisten en de New York Minimalisten, zocht ik een originele manier om het menselijke figuur te portraitteren. Naast het spiraal gezicht is het krachtige kleurgebruik en het vloeiende, uiterst strakke lijnenspel kenmerkend voor mijn werk. Gedreven door perfectionisme, schilder ik met een klein penseeltje in vele uren het lijnenspel. Deze definieert alle energie die wordt geuit door de gestileerde figuren. De schilderijen hebben iets weg van grafische kunst maar de grote kleurvlakken krijgen diepte door subtiele schaduwen en kleurnuances. Om dit effect te krijgen schilder ik in meerdere lagen. Ik werk fulltime 3 weken tot 3 maanden (Party People) per schilderij.
Persoonlijke ervaringen en gevoelens universeel maken, vreugde delen, het leven vieren, kunst uit hart en ziel maken. Dat is mijn doel. Mijn benadering van kunst en het leven zijn gelijk. Ik haal het meeste uit iedere dag (iedere lijn) en elke ervaring (elke kleur). Ik toon liefde en geluk via mijn lach en verf. Mijn visie op de wereld is geïnspireerd door mooie momenten en gratie, een visie die ik wil delen met de toeschouwer.

The first picture I sold was a colorful drawing of tulips. It was purchased by the neighbor for fifty cents and I was so delighted to have someone appreciate my work. Fortunately I have come quite a ways from when I was 5, and the pink baby doll carriage that I pushed my drawings in from door to door, is now a shiny silver van that has taken vast oil paintings and sculptures all across Europe. It was fate that my first drawing was of tulips, for my heart brought me to Holland, and it is here that I remain, happy to be inspired and regarded by the Dutch.
Having grown up in Santa Barbara, California, the sun and the sea were always a part of my daily life. From the school playground, as from my childhood cliff-side home, the ocean view was always there to be admired, and the sunsets…spectacular. Even now that I live thousands of miles east in the charming beach town of Zandvoort, I have the luxury of knowing that within minutes, I can stick my toes in the sand and look out over the sea, a presence that is at once calming and overwhelming.
Mother Nature is the greatest artist. Though I am not a realistic painter, I often do include natural elements and realistic light effects, unused by most Pop artists. My figures are nearly always in an outside environment, surrounded by warmth and space where they are free to express themselves. In many paintings, such as in "On Top of the World" and "Aura," the figures are positioned on a cliff-side, referring to my exhilarating frolics and upbringing on the edge of the Pacific Ocean.
Preferring to make uplifting art, sometimes literally as in "You Lift Me Up," I draw from the intense essence of greater moments. I portray nothing but the most vital elements necessary to capture a second in time, a sensation or strong emotion. Some experiences are so special and amazing, yet in the instant itself I may have been oblivious, aware only of the "here and now." It is those times I aim to capture, cleanly and precisely rendered in paint. People who share my life, dreams, travels, and sudden visions can inspire me as well, often sending me into a frantic search for a scrap of paper on which to draw. My sketchbook is full of train and airplane tickets, shopping receipts and business cards decorated with new painting concepts. People ask how I come up with so many different ideas. I'm bursting with new ideas, but just too big of a perfectionist to get them all quickly onto canvas!
Where minimalism meets romance, where Pop Art becomes sensual, that is where my art begins. The graceful and curving lines of the female form allow me to reveal my inner self. Their open, expressive poses send joy outward, while the abstract swirl face represents the internalization of outside stimulations- taking it all in. The concept of the spiral as a way to lend abstract animation to the face came to me while studying art in New York at Sarah Lawrence College. A fan of Keith Haring, French Expressionist painters and New York Minimalists, I sought out an original manner of portraying the human figure. In addition to the swirl, bold colors and flowing lines typify my work. Faultless through hours of painstakingly small brushstrokes, the sharp lines define all the energy exerted by the stylized figures, and offer me another way of introducing more color into each piece. The paintings have a graphic art quality. Vivid, matt plains of color are infused with subtle shadings and animated backgrounds for added depth. To achieve this result I work full-time anywhere from three weeks to (in the case of "Party People") three months, painting up to four layers of the each color followed by the lines.
To make the very personal universal, to share my joyous vision, to celebrate life, to make art from my heart and soul while respecting the tradition of the masters; these are my goals. My approach to life and painting are, after all, the same. I try to get the most out of every moment (every line) and every experience (every color). Spreading love and happiness through smiles and paint enables my lust for life and love of art to become one.

exhibits